Waterscan

Wat is een waterscan?

Bij een waterscan komt een medewerker van Farys langs bij je thuis:

  • Hij bekijkt samen met jou of je water kan besparen en geeft je tips.

  • Hij bespreekt je watergebruik en je factuur.

  • Je krijgt van hem uitleg over de stand van de watermeter.

  • Hij kijkt samen met jou de toestellen na die water verbruiken.

  • Hij controleert of er loden leidingen in je woning zijn.

De waterscan dient niet om een lek op te sporen. Bij een lek moet je een loodgieter of een lekopsporingsbedrijf contacteren.

Wie kan een waterscan aanvragen?

Iedere klant die wil nagaan of een waterbesparing mogelijk is, kan een waterscan aanvragen.

Vraag hier je waterscan aan

Wat kost een waterscan?

Een waterscan is in principe betalend.

Prijs waterscan

Een aantal klanten hebben recht op een gratis waterscan:

Beschermde klanten

Meer over de voordelen voor beschermde klanten

Klanten uit een preferentiële doelgroep

Ook als je geen beschermde klant bent, heb je in de volgende gevallen recht op een gratis waterscan:

  • klanten voorgedragen door een OCMW of CAW

  • klanten die in de voorbije 2 jaar een gratis energiescan lieten uitvoeren

Klanten uit deze preferentiële groepen komen in aanmerking voor een gratis waterscan op voorwaarde dat:

  • de klant bereid is mee te werken

  • er een waterbesparingspotentieel is (dit is er als het verbruik van de klant 150% hoger is dan het gemiddelde verbruik). Het gemiddeld jaarlijks verbruik per gezinstype vind je in de tabel hieronder.

Type gezinGemiddeld verbruik per jaar150%
1 persoon37 m³56 m³
2 personen62 m³93 m³
3 personen89 m³134 m³
4 personen108 m³162 m³
5 personen130 m³195 m³

  

Niet gevonden wat je zocht?