Waterscan
Wat is een waterscan?
Bij een waterscan komt een medewerker van Farys langs bij je thuis:
Hij bekijkt samen met jou of je water kan besparen en geeft je tips.
Hij bespreekt je watergebruik en je factuur.
Je krijgt van hem uitleg over de stand van de watermeter.
Hij kijkt samen met jou de toestellen na die water verbruiken.
Hij controleert of er loden leidingen in je woning zijn.
De waterscan dient niet om een lek op te sporen. Bij een lek moet je een loodgieter of een lekopsporingsbedrijf contacteren.
Wie kan een waterscan aanvragen?
Iedere klant die wil nagaan of een waterbesparing mogelijk is, kan een waterscan aanvragen.
Wat kost een waterscan?
Een waterscan is in principe betalend.
Een aantal klanten hebben recht op een gratis waterscan:
- Beschermde klanten
- Klanten uit een preferentiële doelgroep
Ook als je geen beschermde klant bent, heb je in de volgende gevallen recht op een gratis waterscan:
klanten voorgedragen door een OCMW of CAW
klanten die in de voorbije 2 jaar een gratis energiescan lieten uitvoeren
Klanten uit deze preferentiële groepen komen in aanmerking voor een gratis waterscan op voorwaarde dat:
de klant bereid is mee te werken
er een waterbesparingspotentieel is (dit is er als het verbruik van de klant 150% hoger is dan het gemiddelde verbruik). Het gemiddeld jaarlijks verbruik per gezinstype vind je in de tabel hieronder.
Type gezin Gemiddeld verbruik per jaar 150% 1 persoon 37 m³ 56 m³ 2 personen 62 m³ 93 m³ 3 personen 89 m³ 134 m³ 4 personen 108 m³ 162 m³ 5 personen 130 m³ 195 m³