Systematische metervervanging

Om ons drinkwaternet te onderhouden, vervangen we op een systematische manier de watermeters. Als jouw watermeter aan de beurt is, ontvang je een brief met de nodige informatie.

Voor de werken: wat moet je zelf doen
  1. Om de metervervanging te kunnen uitvoeren, moeten wij de watermeter vlot kunnen bereiken:
    • Zorg ervoor dat wij de watermeter probleemloos kunnen wegnemen en vervangen door een nieuwe meter.
    • Verwijder eventuele obstakels die de toegang tot de watermeter bemoeilijken, zoals kastjes, begroeiing over de meterput …
    • Bevindt de watermeter zich in een meterput? De put moet droog en proper zijn en het deksel afneembaar en licht hanteerbaar.
    • Is er verwarring mogelijk omdat er meerdere wooneenheden zijn en de watermeters in dezelfde ruimte staan? Markeer dan duidelijk op elke watermeter welke wooneenheid die bedient.
  2. Voorzie vooraf voldoende water in emmers, flessen ... want tijdens de werken onderbreken we de drinkwaterlevering.
Tijdens de werken

Wij komen langs op de afgesproken datum. De vervanging duurt in principe een half uur.

Laat tijdens de werken alle kranen dicht en schakel toestellen zoals wasmachine, vaatwas, boiler … uit. Is er geen hoofdkraan vlak na de watermeter om de watertoevoer dicht te draaien? Dan zal de binneninstallatie leeglopen bij het vervangen van de watermeter.

Na de werken
  1. In lege binnenleidingen die opnieuw vollopen, komen soms deeltjes los die problemen kunnen veroorzaken aan de boiler, het toilet … Zet daarom na de werken de koudwaterkranen gedurende enkele minuten open. Haal wel eerst het zeefje uit de kranen, zodat het niet verstopt. Toiletten zijn gevoelig aan verstopping. Spoel ze daarom pas op het laatst door.
  2. Wij hebben de meternummers en de meterstanden van de oude en nieuwe watermeter nodig voor de administratieve afhandeling van de meterwissel en voor een correcte facturatie van je verbruik.
    Hoe lees je de meterstand?
    Hoe wordt mijn verbruik gefactureerd bij een systematische metervervanging?
    Wij vragen daarom na afloop van de werken jouw handtekening als bevestiging van de meterstand van de vervangen watermeter.

 

Heb je nog een loden aftakking, dan vervangen wij die samen met de watermeter. Dit vraagt echter meer werk, dus contacteer ons in dat geval zo snel mogelijk via het nummer 078 35 35 99, dan bekijken we of een nieuwe afspraak nodig is.

 

Veelgestelde vragen

Niet gevonden wat je zocht?